Information i överflöd

Mycket kan man säga om järnvägens informationsflöde och oftast finns det åtminstone en positiv vilja om att göra något bra bakom det hela. Ibland undrar man dock lite mer än vanligt. Man undrar vart information fastnar?

Detta handlar nu då mer om intern information än vad som publiceras utåt, till kunder, till resenärer. Ändå kan det vara högst relevant även för resenärerna att åtminstone personalen på tågen vet något om det hela, eftersom förseningar kan komma att uppstå.

Hastighetsnedsättning i körorder
Hastighetsnedsättning i lokförarens körorder
Mycket mer informativt än så blir det inte många gånger. Det är begränsad hastighet på en sträcka av 100 meter, från 200 km/h till 40 km/h. Sannolik tidsförlust mellan 3-5 minuter beroende på fordonstyp.

Det enda man får reda på kring varför är ”Infrabegränsning”. Ingen starttid. Ingen teoretisk sluttid. Ingen bakgrundsinformation. Ingenting. Bara frågetecken.

Frustrationen kan bli en smula stor kring nedsättningar likt dessa, nedsättningar som kan få ligga i många månader innan de åtgärdas. Allt utan vidare förklaring bortom ”Infrabegränsning”.

Visst. Jag förstår att man inte kan vara alltför detaljerad i den informationen som presenteras i lokförarens körorder, men lite mer utförligt kanske vore något? En viss ansträngning att förklara varför hastigheten plötsligt skall gå från 200 km/h till 40 km/h?

Här har järnvägen mycket kvar att jobba på. Intern information som potentiellt påverkar resenärerna. Mindre frågetecken och mer utropstecken typ.

Slut på gnällstund…

Ett svar

  1. Christian

    ”Som att försöka dansa med en myndighet” Trafikverket i ett nötskal, myndighetstänk.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.