Det är dags att börja leta

Det synnerligen sparsamma bloggandet fortsätter, om det inte varit plågsamt uppenbart för alla trogna besökare då?

Men, det kan finnas små hopp av att det kan komma att ändras, det är trots allt dags att med ljus och lykta börja söka efter ersättaren till den BMW i3 vi tog oss an i fjol.

Lagom till vintern så är våra 18 månader med elbil nämligen över och åtminstone för egen del är det väldigt klart, jag vill inte köra något annat än elbil nästa gång heller.

Även om räckvidden tagit en del stryk vintertid så är det ändå något alldeles underbart att snurra runt eldrivet och ärligt talat, det här med att ladda, det är verkligen inte jobbigt. Snarare tvärt om.

Frågan är dock som alltid, vad ska nästa bil vara för någon? Alternativen är ju rätt många och tämligen få lika prisvärda som den BMW i3 vi kör nu.

Men, jag har så smått påbörjat provkörningarna och hittills är det två bilar ur ”vill ha”-kategorin som betats av den här omgången.

Volvo EX30

Ända sedan lanseringen av Volvo EX30 har jag varit sugen på att klämma, känna och provköra. Storleken verkar alldeles lagom för våra behov och personligen tycker jag den är rätt snygg.

På detta är den ändå mer praktisk än vad vår BMW i3 är, men det är å andra sidan inte heller särskilt svårt eftersom BMW i3 inte direkt är en storpackare på något sätt och vis.

Eftersom jag av en händelse råkade se till att vara väldigt ledig på min födelsedag, en födelsedag som dessutom råkade vara jämn, så passade jag på att boka in en provtur under ett par timmar.

Volvo EX30 utanför Helmia Bil i Karlstad

Strategiskt nog valdes timmar så att Diana kunde vara med från start och vi hade tid för att hämta upp Juni från skolan med den väldigt gula bilen vi fick låna.

Lånebilen var den bakhjulsdrivna modellen, den som onekligen är mest intressant för att få maximal räckvidd. Exakt utrustningspaket för bilen minns jag inte på rak hand men klart godkänd på det mesta skulle jag säga.

Förarplatsen i Volvo EX30

Förarplatsen i Volvo EX30 är förhållandevis sparsam. Det mesta centreras runt den stora vertikala skärmen i mitten där all information finns.

Det är lätt att tro att den lilla svarta grunkan rakt framför föraren skulle kunna visa hastigheten åtminstone, men så smarta har de inte varit. I den finns nämligen endast sensorer för alla hjälpmedel som skall hålla koll på föraren.

Förmodligen är det en vanesak, men det är inte helt praktiskt ändå att ha hastighetsmätaren vid sidan av, även om bilen är relativt bra på att berätta när man överskrider hastigheten.

Utrymme bakom mig själv i Volvo EX30 med förarstolen inställd så som jag önskar den

Vad gäller baksätet så är väl begränsat ordvalet jag skulle nyttjat. Jag kan få plats bakom mig själv men det blir inte en bekväm upplevelse och definitivt inte något som håller längre sträckor, även om det är möjligt i nödfall.

Bagageutrymmet i Volvo EX30

Föga förvånande finns en hel del extra lastutrymme i Volvo EX30 jämfört med BMW i3, även om det inte nödvändigtvis klassas som ett stort lastutrymme. Med tanke på att det inte direkt är ofta som vi fyller det i dagsläget så är alltså ovan klart godkänt för våra vardagsbehov.

Laddning av Volvo EX30 på laddsstolpe från Tesla

En STOR fördel med Volvo EX30 jämfört BMW i3 är att laddporten sitter på förarsidan. Detta gör att man hamnar rätt på en Tesla-laddare och det är onekligen väldigt praktiskt med tanke på hur utbrett det laddnätverket ändå är, även om det inte är något vi använder ofta i dagsläget.

Prismässigt ligger de dock bra till och för längre turer så skulle detta onekligen öka möjligheterna rätt ordentligt för snabbladdning utan att behöva parkera som en BMW-förare.

Volvo EX30

Det är egentligen först när vi börjar prata pris som Volvo EX30 blir mindre intressant. Detta är Volvos ”instegsmodell”, folkbilen så att säga, men det är ingenting som direkt avspeglas i prisbilden.

Vid tillfälle för provkörningen så var den billigaste Volvo EX30 vi kunde hitta på hela 6890 kr/månad, om än inklusive exakt allt inom Care by Volvo-programmet.

Än så länge finns det inga priser på vad instegsmodellen av EX30, Core, skulle gå på och jag kommer hålla span på det framöver. Bilen som så är intressant och bra rent storleksmässigt men ärligt talat åt skogen för dyr i nuläget.

Personligen kan jag tycka den ligger åtminstone 2000 kr för högt i månadskostnad för att vara riktigt intressant och vi får se om ens Core-modellen kan avhjälpa detta längre fram.

Jag gillar Volvo EX30, det gör jag fortfarande, men det går liksom inte att motivera den för det priset.

Mercedes-Benz EQA

Med prisbilden från Volvo EX30 liggandes som en sur godis kvar i munnen så började jag dock spana runt lite för att se vad alternativen i prisklassen är.

Det är egentligen här det börjar bli riktigt larvigt, för till samma prisbild hittade jag tämligen omgående både BMW iX1 och Mercedes-Benz EQA.

Eftersom vi av en händelse fick chansen att köra BMW iX1 under en vecka då vår i3 stod på verkstad för ett kabelbyte så fanns ju alltså alla rimliga skäl till att ta en tur även med Mercedes-Benz EQA med. Om inte annat så för att se hur Volvo EX30 står sig mot en (upplevt) mer premiumbil som Mercedes-Benz EQA.

Mercedes-Benz EQA snett framifrån

Så, efter några veckor av fullt upp och krasslighet tog jag och Juni oss idag ut till Veho Bil för att spana in EQA lite närmre och ta oss en sväng i det fullständigt urusula vårvädret.

Personligen är jag väldigt förtjust i Mercedes-Benz som märke och har varit så under många år, så låt det spela in i åsikterna framöver, men det här är ärligt talat en annan nivå än vad Volvo EX30 klarar av att leverera. Det här är premium på riktigt och inte bara på prislappen.

Förarmiljön i Mercedes-Benz EQA

På exakt alla sätt och vis är materialvalen bättre och känslan av lyx mycket högre i EQA jämfört EX30, trots att EQA just nu går att få för ett lägre månadsbelopp än EX30.

Förardisplayen är till en början lite överväldigande och det finns oerhört mycket information som visas, något som inte är helt optimalt som så.

Det går dock relativt snabbt att vänja sig och åtminstone hitta det mest nödvändiga, förbrukningssiffrorna alltså.

Som alla moderna bilar så är Mercedes-Benz EQA fylld av olika assistansprogram som filhållningsassistans och hastighetsvarnare.

Det plingar och dingar mest hela tiden om man har fräckheten att rulla något över gällande hastighetsgräns, så det är tur att det inte är något man pysslar med helt enkelt.

Efter att ha brottats ett tag med/mot filhållningsassistenten så hittade jag hur den stängs av och genast blev det en mycket mer fridfull körupplevelse. På detta även en väldigt tyst och behaglig körupplevelse med, så som man förväntar sig av en Mercedes-Benz.

Bagageutrymmet i Mercedes-Benz EQA

Rent storleksmässigt är vi nog något upp jämfört med Volvo EX30 och framförallt, BMW i3, men utan att för den delen bli orimligt stor för våra behov och krav.

Baksätet erbjöd klart bättre utrymme längsleds jämfört med Volvo EX30 men däremot lider jag oerhört mycket av ett väldigt högt golv, mycket på grund av att EQA bygger på fossilbilsplattformen som delas med GLA.

Under golvet finner vi ett stadigt batteri och det innebär att knäna är i jämnhöjd med hakan när jag satt mig till rätta. Inte helt bekvämt kan vi sammanfatta det hela med.

Mercedes-Benz EQA snett bakifrån

Överlag är dock Mercedes-Benz EQA en närmast beroendeframkallande körupplevelse. Tystnaden i kupén i motorvägsfart, trots bullriga vinterdäck, var absolut ljuvlig och här har vi en bil med roadtrip-potential ändå!

Återbesök på EX30 eller EQA?

Trots att båda bilarna ligger ganska mycket högre än vår nuvarande BMW i3 prismässigt så tror jag nog ändå vi behöver klämma och känna på både under en lite längre tripp. Åtminstone en bit eller tre utanför stan så att det går att få en ordentlig känsla för förbrukningen och komforten över tid.

Går det att motivera kostnaden för någon av dessa? Oklart, men oavsett vilket får vi onekligen räkna med att nästa bil kommer vara en dyrare upplevelse, även om det är något jag intalat mig själv varje byte senaste 10 åren.

Kommer det komma mer material kring våra provkörningar framöver? Kanske! Allt beror på hur skrivsugen jag är för stunden och hur mycket av den berömda tiden som finns över.

Stay tuned helt enkelt. Eller inte. Men kommentera gärna om du har något att säga?

3 svar

  1. Det är kämpigt med budgen med elbil. Min Skoda Fabia med låg skatt och runt 1000 mil om året är ekonomiskt svårslaget.

    1. Ja, Fabian är på gränsen till att den tjänar pengar åt en snarare än att det är en utgift!

  2. Christian

    Vi är precis i samma sits. ID3 ska tillbaka i oktober och marknaden känns väldigt rörig just nu för att hitta nytt.
    Var och kände på både Volvo XC 40 och EX30, varav den senare kändes väldigt liten. Provade även Polestar 2, men det blev för trångt för att hitta en vettig körställning :/
    Vore kul att se sig om utanför VW koncernen, men en körning av ID4 kommer det iaf bli. Megane Etech står även den på listan, kanske ska lägga till EQA där också 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.