Revanschen

Efter en vecka med tämligen mycket uppförsbacke på punktlighetsfronten, så var det tämligen så ruskigt jätteskönt att få lite revansch på den fronten idag, även om det från början såg lite mörkt ut!

Blankett 21
En hel hög blankett 21

Till metropolen Värmlandsbro gick det absolut strålande. Där tog det roliga slut dock. Signalfel i Säffle och ingen mötesmöjlighet. Därmed blev vi ståendes i väntan på det tåg vi skulle mötte i just Säffle. Skoj.

Iväg med en försening på 18 minuter och nu började jakten på tiden, sådär som den gjort förut.

Idag visade det sig dock vara lönsamt och 18 minuter hade ganska snart minskats ner till cirka 10 minuter och med god hjälp från Trafikverkets fjärrtågklarerare så kunde vi rulla fram till Öxnered ostraffat.

Därifrån gick vi endast 5 minuter efter tidtabell och därmed var saken närmast klar.  Resterande tid finns över mellan Trollhättan och Göteborg.

Efter en vecka full av motgångar så var det mer än lovligt underbart att få faktiskt kära ikapp tid, att få kämpa och känna att det är lönt all ansträngning. Att få komma fram i tid till Göteborg!

I morgon kör vi ännu en dag med loktåg, den här gången då hela vägen till Stockholm till skillnad från tidigare i veckan. Sen är det en längre stunds vila från det, åtminstone enligt plan då.

Allt i allt, en ganska bra lördag! Dessutom hann jag med att göra mindre investeringar i Göteborg som jag har en tanke om att återkomma gällande lite senare!

2 svar

  1. Jocke Andersson

    Hej Joakim. Jag har förstått att du ska vara en klippa med datorer. Har du någon idé hur vi kan förenkla detta blankett 21 system så den går lätt att fylla i på en läsplatta? Sitter med några idéer men lyckas inte få programmen att göra som jag vill.

    Mvh Jocke

    1. Inte för att låta självgod eller så, men det är i sig inte något våldsamt svårt projekt att ordna ett webbaserat gränssnitt med blankett 21 där man markerar och skriver på surfplattan eller mobilen för all del, det är gjort på en eftermiddag.

      Det stora problemet ligger snarare i hur man bekräftar och signerar det man fyller i och där lär knappast Trafikverket och säkerhetsavdelningarna på järnvägsföretagen vara särskilt lättflörtade eller lätta att övertala…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.