Anonym som en Opel

Trogna läsare vet mer än väl hur nära vi var att skriva på för en Opel Astra Tourer senast det begav sig att byta bil. Sedan imponerade återförsäljaren, fast åt fel håll, varpå det blev en Skoda istället.

Men, som vi alla vet (?) så får alla återförsäljare en ny chans nu när det vankas byte igen, det är faktiskt inte mer än rimligt då det hinner hända en hel del på ett par-tre år.

Så, med en viss känsla av skepticism så slängde jag iväg en förfrågan om provkörning utav Opel Crossland X via Opels svenska hemsida, riktad till återkommande huvudvärken Nordmarkens Motor i Karlstad.

Opel Crossland X

Trots att jag markerat i önskemål om kontakt via e-post så ringde istället telefonen dagen efter. Eftersom det är ständigt återkommande försök till bluffsamtal dagarna i ända så svarar jag i princip inte på okända nummer.

Istället kom strax därefter ett SMS från säljaren och vi kunde styra upp provkörningen på så vis. Förstår dock fortsatt inte hur man kan missa att en potentiell kund önskar kontakt via e-post? Det är ju trots allt 2019…

Nåväl, iväg mot återförsäljaren på utsatt tid och efter viss väntan fick jag ut en lånebil av aktuell modell. Har du förresten aldrig hört talas om Crossland X så är det inte så underligt, det verkar vara en högst anonym modell som inte ens jag hade nämnvärd koll på innan jag tog ett varv på Opels hemsida…

Bilen då? Ja, det är i allra högsta grad en Opel, varken mer eller mindre. Rätt mycket känner man igen från våra provkörningar utav Astra här för några år sedan, mestadels på gott faktiskt.

Det mesta är övervägande trivsamt och rätt självklart i funktionalitet. Knappar och reglage sitter på rimliga platser och gör vad de ska så som man förväntar sig att de ska. Rätt exakt sådär Opel-tråkigt, även om det är helt rimligt.

Opel Crossland X interiör

Displayer var en trivsamt högupplöst upplevelse och jag upplevde inga tendenser till att man snålat för snålandets skull helt enkelt. Däremot kan jag väl knappast kalla upplevelsen för särskilt upphetsande?

Litet extra minus i kanten för att lånebilen hade så lite bränsle i tanken att man knappt tog sig utanför stan utan att reservlampan övergick från fast till blinkande sken, ivrigt påtalande att det snart är helt färdigkört.

Utrymmesmässigt helt okej, lite lagom med plats både fram och bak. Man åker rätt lagom behagligt och motorn var rätt lagom trött. En väldigt lagom och anonym bil helt enkelt. Roadtrip-potential oklar egentligen, risken är att man somnar av den innan man ens hunnit lämna parkeringen faktiskt.

Opel Crossland X exteriör

Är då Opel Crossland X ett intressant alternativ framöver? Nej, verkligen inte. Inte för att det är en dålig bil, snarare långt därifrån.

Problemet stavas bonus/malus och WLTP. Den nya fordonsskatten som efter nyår skall baseras på den nya körcykeln och därigenom bli helt hejdlöst orimlig.

Den aktuella bilen, med en relativt trött motor på 81 kW (ca 110 hk), släpper nämligen ut hela 130 gram Co2 per kilometer vid blandad körning redan med NEDC-cykeln. Detta ger en fordonsskatt nu på ca 3200 kr.

Efter nyår, när skatten skall baseras på den nya WLTP-cykeln så kommer utsläppen vid blandad körning öka till 159 gram Co2 per kilometer. Detta innebär en årlig fordonsskatt på närmre 6100 kr…!

Över 6000 kr per år för en helt vanlig liten crossover alltså. Helt galet.

Säljaren kunde heller inte svara på om det är planerat för några nya motorer för att motverka denna galna ökning och därmed så är Opel Crossland X långt ifrån aktuell.

Just denna ständiga fråga om fordonsskatten är och förblir lite utav en huvudvärk för oss inför nästa bilbyte. Att gå från vårt nuvarande läge med 360 kr per år i fordonsskatt kommer vara surt, hejdlöst surt. För att stanna på de nivåerna krävs någon form av hybrid och då sticker istället priset iväg till nya höjder.

Hela grejen med fordonsskatten, WLPT-cykeln och allt som har med det att göra förtjänar verkligen ett helt eget rage-inlägg, så det kanske är något att se fram emot?

Tills vidare så fortsätter väl jakten och jag har faktiskt hunnit med att provköra fler betydligt mer intressanta bilar sedan Opel Crossland X, något ni kanske märkt om ni följer mig på Instagram?

Mer om det kommer här framöver, när tiden tillåter. Om tiden tillåter kanske det även blir ett klipp rörlig bild om Opel Crossland X? Känns dock lite tveksamt värt det då det inte kommer vara en intressant bil framöver…

Vill ni se rörligt? Skriv gärna och berätta! Har ni åsikter om WLPT och bonus/malus? Låt tangentbordet glöda, ge mig mer material till min rage!

Tar även tacksamt emot fler tips på intressanta bilar att titta närmre på framöver! Vill man räkna på det nya eländet till fordonsskatt så har jag även petat ihop ett litet skript för det, klicka bara på fordonsskatt här och du finner det!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.