Tro det eller ej, men mot alla odds så blev det faktiskt ett besök hos lokala VAG-handlaren, Lecab, trots min lite allmänna motvilja mot firman ifråga sedan provkörningsomgången för två år sedan, när svar helt enkelt uteblev från deras sida, mitt i en dialog…
Men, nyfikenheten på att provköra Škoda Octavia i kombivariant blev helt enkelt för stor och jag skickade via webbsidan in en förfrågan om provkörning. Efter sedvanlig dos väntan och lite mer därtill, drygt två veckor från första webbförfrågan, så fick jag ett tämligen standardiserat svar tillbaka:
Hej!
Du är välkommen in till oss på Lecab i Karlstad för att provköra Skoda.
Vänliga hälsningar
Lecab AB
Man känner sig verkligen välkommen. Ingen respons om när, var och hur som passar för att få en personlig kontakt. Ingen större personlighet alls faktiskt, trots att det faktiskt även var ”underskrivet” med ett namn.
Nåväl, efter provkörningen utav Citroën Grand C4 Picasso så begav jag mig även till just Lecab och vandrade in lite sporadiskt i bilhallen och vidare till Škoda-sektionen, som var helt övergiven. Fördel eftersom jag kunde provsitta och klämma på en demobil i hallen utan någon som var intresserad, nackdel eftersom jag fick leta reda på någon att faktiskt fråga om provkörning.
Första bästa Lecab-säljare dög inte heller utan denne delegerade vidare till en annan stackars säljare, en som normalt jobbar med VW-transportbilar och därmed hade väldigt liten koll på Škoda överlag. Snyggt hanterat sådär.
Till slut blev det en provtur åtminstone, högst lämpligt eftersom Škoda Octavia är en ganska intressant kombattant jämfört med Opel Astra Tourer som vi höjt till skyarna nyligen.
Det finns nog inte ord tillräckligt i det svenska språket för att beskriva hur oändligt tråkig färg det var på testbilen, silver/ljusgrå överlag kan vara den mest fantasilösa och obönhörligt mest tristessframkallande färgen någonsin på en bil och därmed skall det ruskigt mycket till för att den någonsin skall vara aktuell på en Ewensonsk bil.
Överlag är jag annars ganska förtjust i Škodans utseende, förutsatt att den har en rimligare färg då, och även i ett ganska basic-utförande så är den klart acceptabel att titta på. Givetvis kan man göra allt än lite bättre med att smacka på tillvalspaketet som innebär RS-utseende, men då kostar det också.
Tyvärr är väl ordet tråkig det ord som bäst kan beskriva hela provkörningen som så. En Škoda Octavia kombi är inte särskilt upphetsande på något sätt, lite samma som Volkswagen Passat. En grymt bra bil med utmärkt kvalité som gör exakt vad den ska, men som ändå är så tråkig att man nästan somnar bara utav att tänka på det. Här är det rent av så att Opel Astra är milsvid mer upphetsande och då är det ganska illa ställt..!
Nu bör det väl påtalas att hela provkörningsupplevelsen är ganska färgad av mina tankar om återförsäljaren, så ha det i åtanke.
Interiört finns inte mycket att klaga på som så, det är en VAG-bil och det märks. Kvalitén är hög och allt funktionellt, enkelt och relativt logiskt. Ratten hyfsat go att hålla i, även om inget når upp till den jag har i Petronella!
En annan intressant del vad gäller VAG-bilar är att man egentligen inte har en susning om vad provbilen har för utrustning jämfört med det man plockar ihop i bilkonfiguratorn på nätet. Det finns så många tillval på så många sätt och till slut har man inte en susning om vad som ingår, vad man behöver, vad man testat och vad man vill ha. Samma lika gäller oavsett om man plockar ihop en Škoda, en VW eller en Audi.
Jag skulle nog säga att Škoda Octavia är en fortsatt intressant bil som så, det förtjänar den att vara om inte annat. Lecab som återförsäljare dock, nej tack! Skall det bli mer VAG så åker jag till annan ort och tar hand om det hela. Möller Bil i Örebro ska vara bra, enligt trovärdig källa, exempelvis.
Tyvärr är Lecab inte helt ensamma i att vara dåliga på respons från webbförfrågningar, men mer om det vid ett senare tillfälle!
Lämna ett svar