Tankarna kring privatleasing

OBS! Inlägget innehåller affiliatelänkar…

Såhär med lite distans till vårt val och beställning av bil här tidigare i maj, så är det väl kanske läge att samla lite tankar kring det hela och varför vi valt att fortsätta med privatleasing som format överlag.

För oss handlar det framförallt om att privatleasing passar våra önskemål och behov väldigt väl. Kanske är det ett tecken på det nya levnadssättet, där allt mer produkter kostar allt mer och därmed också blir allt mer intressanta att ”låna” mot månadsavgift istället för att äga helt?

Tänk bara all programvara och videotjänster som sker mot prenumerationsavgift per månad. Hur många har man inte rullande själv? För att inte tala om Spotify som ändå är en av mina längst rullande prenumerationer.

När vi nu varit på jakt efter bil till framtiden så har vi övervägt ett antal alternativ på hur vi framöver skall bruka bil. Vi kör därför en sammanställning om dessa nedan och inleder med…

Köpa ny bil

+ Bilen blir din att vårda och äga så länge du själv önskar
+ Garantier och skydd i ett antal år
+ Möjlighet att köpa till serviceavtal

– Ingen omedelbar besparing sett till månadskostnad
– Kontantinsatsen ser du aldrig mer
– Risken för andrahandsvärdet står du för själv

Framförallt i samband med att vi spanade in Škoda Fabia som tänkbart alternativ som vi på allvar faktiskt jämfört privatleasing med alternativet att kasta in en kontantinsats och köpa bilen med lån istället.

Efter en snabb uträkning kom vi fram till att detta inte skulle löna sig våldsamt mycket sett till månadskostnaden, inte utan att lägga ut lånet på bra mycket längre tid än 36 månader då det vill säga.

Köpa begagnad bil

Nytvättad BMW

+ Inledande värdeminskning avklarad
+ Ofta ganska mycket bil för pengarna
+ Pris efter ambitionsnivå

– Kommande mer eller mindre dyra reparationer
– Färre eller inga garantier kvar
– Tredjehandsvärdet..?

Både Diana och jag har varierande erfarenheter från begagnade bilar. Mer jag än hon, eftersom jag tidigare varit inofficiell mästare i usla bilaffärer. En sak vi båda dock är högst medvetna om är risken för skador och dyra reparationer.

Med en begagnad bil så är det lite som att ha en tickande bomb ståendes på parkeringen. Förr eller senare, oftast i samband med oväntade tillskott i hushållskassan, så kommer bilen gå sönder och kräva sina investeringar.

Visst kan man göra fynd. Allra helst om man gör sin research och kollar upp sitt objekt med hjälp av tjänster som Carfax.se. Det har till och med jag gjort vid något enstaka tillfälle. Men det känns mer som huvudvärk än något annat att köpa begagnat, allra helst eftersom varken jag eller Diana är våldsamt intresserade utav att skruva och meka själva.

Med den moderna tekniken där man relativt enkelt kan spana efter bättre begagnade bilar på nätet, via exempelvis KVD eller Bytbil.com, för att kunna jämföra priser och på bästa sätt göra ”fynd” där ute bland alla bättre begagnade bilar.

Det är väl här vi hade kommit allra billigast undan, totalt sett, om vi hade hittat rätt objekt till rätt pris. Men nej, vi bedömer inte det vara värt risken man tar med en begagnad bil.

Bilpool

Sunfleet V60 i Jönköping

+ Kostnad endast vid nyttjande
+ Nya bilar med låg eget engagemang
+ Relativt rimliga nyttjandepriser

– Tillgängligheten på bilar
– Babyskydd/bilbarnstolar
– Kräver viss planering i förväg

Jag har ju tidigare erfarenheter från att köra bilpool med Sunfleet. Goda erfarenheter överlag måste jag säga, med vissa få undantag sett till tillgängligheten framförallt.

Sunfleet logotyp

Bilpool är ett väldigt ekonomiskt fördelaktigt alternativ på många sätt, i och med att man bara betalar för de timmar man faktiskt nyttjar bilen. Beroende på hur man planerar sitt liv kan man komma undan till en väldigt låg kostnad varje månad, i utbyte mot avkall på spontanitet då.

Det egentligen största problemet för oss, om man bortser från det spontana då det vill säga, det är väl hela grejen kring bilbarnstol som kommer vara ett ämne under en överskådlig tid för vår del. Smidigt är fel ord att använda för att beskriva montage i och ur en bilpoolsbil som dessutom kanske inte ens skall hämtas eller parkeras i det omedelbara närområdet.

I övrigt är jag mycket positiv till bilpool igen någon gång i framtiden, just eftersom man kan välja storlek på bil efter gällande behov.

Privatleasing

BMW 116i

+ Ny bil utan kontantinsats
+ Serviceavtal och försäkringar
+ Bilen återlämnas efter avtalets slut

– Bilen återlämnas efter avtalets slut
– Begränsningar i körsträcka
– Svårt prutläge

För vår del finner vi privatleasing vara det mest intressanta alternativet, mycket tack vare att vi har en så pass begränsad körsträcka som vi har årligen. Med under 1000 mil/år så går det att hitta relativt bra erbjudanden likt det vi valde att teckna nu till slut.

Det är även klart fördelaktigt (för oss) att inte behöva betala kontantinsats där och då, utan att istället sprida ut betalningen över 36 månader istället. På det slipper vi även risken med andrahandsvärdet och såväl välja serviceavtal som försäkring, eftersom det blev inbakat i våran månadskostnad.

Privatleasing är väl framförallt det ”enkla” alternativet till bilägande, bara att betala, tanka och köra. När avtalet är slut återlämnar man ”bara” bilen och väljer något annat istället.

Nackdelen är väl då, att om vi gillar bilen vi kört i tre år, så är den inte vår fortsättningsvis utan att faktiskt göra något aktivt åt det hela. Hur det sker är olika från avtal till avtal och från märke till märke.

Privatleasing är inte nödvändigtvis det billigaste alternativet, men det passar oss väldigt bra!

Vi får se sen om tre år, hösten 2020, när det nya kontraktet har gått ut, vart vi står i den här diskussionen. Om det blir privatleasing en tredje gång, köpa bil eller leva utan? Tills dess kör vi nöjt vidare och ser fram emot att få ta leverans av vår nya bil till hösten!

4 svar

  1. Christian

    Intressant och pedagogiskt upplagt! Helt i klass med ledande biltidningar, bra jobbat! Jag har fortfarande svårt för privatleasing, men det är väl just det ” problemet” att man står utan bil efter avtalets slut, även om man skulle vilja fortsätta. För som jag tolkat det så är det sällan ekonomiskt en bra affär att köpa loss sin leasade bil. Även om nu en bilaffär aldrig är en bra affär.
    Däremot så är det faktiskt lockande att testa på en helt ny typ av bil med hjälp av just privatleasing, elbil, som ju faktiskt är på stark uppgång inom de kommande åren. Där kommer iaf jag ha ögonen på attraktiva erbjudanden på just leasing.

    1. Huruvida det är mer eller mindre ekonomiskt att köpa loss bilen efteråt beror nog väldigt mycket på vilken handlare det rör sig om och hur aggressivt man är beredd att förhandla om det hela. Nästan lite synd att vi inte är i det läget att vi skulle vilja behålla vår BMW, för att verkligen sätta det på prov..!

      Elbil tror jag skulle ha mycket att tjäna på att komma som leasingalternativ, i min teorin skulle det innebära lite mindre tröskel för att ta sig an en större publik! Som sagt, nästa omgång så kanske?

  2. Vi är nöjda så här långt med vår privatleasing men kanske tidigt att uttala sig bara efter ett halvår. Men just enkelheten och att ha färre saker att oroa sig för. Stor like på den!

    1. Tror visserligen man märker ganska snart om det är något man trivs med eller ej, så ett halvår är väl godkänd tidsperiod? Dessutom redan nu en sjättedel utav kontraktets period, eller? 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.