Det börjar så sakteliga närma sig treårsdagen för när vi signerade kontraktet och beställde hem vår Gordie, vår Skoda Fabia Combi som sedan september 2017 har tjänat oss och vår plånbok väl!
För att påminna om detta och det faktum att Skoda gärna vill ha tillbaka sin bil där bortåt september till, så skickade de en liten broschyr åt oss.
Och ja, det är väl en av alla möjligheter (?) vi har för tillfället, men utan att för den delen vara något särskilt givet alternativ. Faktum är att vi såhär tre år efter förra beställningen inte är det minsta lilla klok på vad vi skall ha som ersättare!
Inte nog med att valet var svårt nog som det var redan innan, med bonus-/malus-elände till horribel fordonsskatt på det mesta, med ont om riktigt klockrena alternativ och den ständigt närvarande beslutsångesten som alltid infinner sig. På hela det var vi ju även (tydligen) så jävla illa tvungna att kasta in ett elakt as till virus som ställer hela världen upp-och-ned?!
Nu är ju istället frågan lite mer, ska vi eller ska vi inte teckna oss för ett nytt leasingavtal? Hur ska vi tänka med val av fordonstyp, utrustning? Borde vi avvakta och se hur världen utvecklar sig innan vi gör något alls? Vänta och se om det kommer bra erbjudanden på lagerbilar? Begagnad skrothög?!
Frågorna är många, svaren är få, tiden rinner iväg…
När det gäller vad vi *vill* ha så är vi hyfsat klara. En crossover-variant av någon tillverkare som inte är fransk, helst automatväxlat men vi skulle kunna offra det för en riktigt bra deal. Bensin ja, diesel nej, el gärna men knappast ekonomiskt realistiskt.
I övrigt inte våldsamt stora krav som så, bara det finns luftkonditionering och farthållare så funkar det mesta, så länge det bara finns en säljare som är någorlunda intresserad.
Framförallt har vi varit småsugna på att återbesöka VAG-koncernen i någon smak där det primärt intressanta är Seat Arona, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross.
Seat Arona verkar vara den mest ekonomiskt fördelaktiga, eventuellt på att den nuvarande modellen är rätt gammal, för den känns gammal, och därmed är lite på väg ut från marknaden. Potential för bra deal alltså.
Skoda Kamiq känns väldigt bekant jämfört med vad vi har nu, fast något fräschare, flådigare och framförallt, högre. Däremot har vi har ett utseende som kunde få vilken mor som helst att kräkas i munnen lite. Den är inte snygg. Alls. Åtminstone inte framifrån. Vem var full när de designade fronten?!
Volkswagen T-Cross då? Jag gillar den i varje fall! Men VW är rätt bra på att ta betalt för idiotsaker, som parkeringssensorer, som är tillval för *alla* modellvarianter. Puckat! Samma gäller allt annat än manuell luftkonditionering på det. Tillval. I paket. Till alla modellvarianter. Dummkopf!!
Oavsett om det blir någon av dessa tre så blir det på det hela en helt absurd ökning i årlig fordonsskatt, runt 3000-4500 kr beroende på modell och utrustning. Bara sådär 10 gånger mer än vad vi i dagsläget ger för en bil med marginellt lägre förbrukning och utsläpp. Jätteskoj verkligen.
Om detta eländiga Covid-19 nu bara kunde klippa sig, skaffa ett jävla jobb och låta alla vara ifred nu så vore det absolut förträffligt faktiskt. Vi har nog med problem som det är!
Lämna ett svar till ewenson.se » Hola, señor! Avbryt svar