Bilekonomi

Ja, det vankas alltså ännu ett inlägg i ämnet om bilägandets vara eller inte vara, det går alldeles utmärkt att hoppa över detta om ni börjar tröttna.

Nåväl, jag råkar ju vara en sådan där som gör upp kalkylark för minsta lilla, så ni kan ju bara tänka er mängden av ark som flyter runt på min skärm när jag håller på och funderar om mitt bilägande. Självklart har jag exempelvis en nära nog komplett körjournal för hur jag körde med min gamla bil, om än med sådär 30-40 mil saknade efter att den stod avställd och batteriet gick och blev tomt första vintern i min ägo.

I och med detta har jag nu en rätt bra koll på hur mycket den kostade mig totalt sett under de dryga två åren som jag ägde och körde med den, uträkat till milkostnad då. Totalt sett, inklusive värdeminskning, försäkring och alla tillkommande service och reparationskostnader så kostade den bilen mig cirka 33 kr/milen, varenda mil jag körde.  Så trots att jag hade en relativt billig, bättre begagnad bil om än med en inte alltför övertygande bränsleförbrukning (8,6 l/100 km i snitt) så kostade det mig alltså över 30 kr för varenda mil jag körde. Ouch!

Denna kostnad är dock rätt intressant att nu jämföra med de privatleasingalternativ jag överväger, d.v.s. Volvo V40, BMW 116i och Mercedes-Benz A180. För tro det eller ej, jag har givetvis räknat på vad dessa bilar skulle ge för milkostnad också, på samma sätt som ovan. Nu beror ju i och för sig denna uträkning på hur många mil man faktiskt kör under de 36 månader som leasingkontraktet skrivs på, men jag har räknat på ett snitt av de omkring 900 mil/år jag kört utslaget på de senaste två åren.

Milkostnad privatleasing, 900 mil/år

Som synes blir det alltså ganska skaplig ökning av milkostnaden jämfört med min gamla bil sett till detta snitt om 900 mil per år, som lägst cirka 50 kr/milen för Volvo V40 och som mest 54 kr/milen för Mercedes-Benz A180 i bensinvariant. Intressant att se hur dieselversionen av just A180 lönar sig redan vid 900 mil om året jämfört med bensinversionen, något som är möjligt tack vare att den är skattebefriad de första fem åren i kombination med lägre förbrukning och i dagsläget även lägre pris på diesel jämfört med bensin.

Milkostnad är ju inte allt dock, för i slutändan har man ju faktiskt betalat en ganska ordentlig klumpsumma som jag givetvis också har räknat på.

Totalkostnad privatleasing, 900 mil/år

Återigen vinner som synes Volvo V40 som efter tre år med totalt 2700 mil körda kommer totalt ha kostat drygt 137 000 kr med dagens bränslepris. Som god tvåa hittar vi Mercedes-Benz A180 CDI med strax över 144 000 kr i totalkostnad, återigen med god hjälp av att den är helt skattebefriad under dessa tre år som leasingkontraktet sträcker sig.

Nu finns ju givetvis en viss risk (?) att man med en helt ny bil kör lite mer än vad man gjort under tidigare år, så därför har jag för sakens skull även räknat på hur kostnaderna förändras vid 1350 mil om året i tre år. För alla bilar utom just Volvo V40 ökar då månadskostnaden en smula, detta då det hos BMW och Mercedes är 3000 mil/36 mån som lägsta erbjudande och hos volvo, 4500 mil/36 mån i grunden.

Milkostnad privatleasing, 1350 mil/år

Åter en gång är alltså V40 billigast utav de fyra med ungefär samma marginal som vid 900 mil om året. Det som är rätt intressant är hur milkostnaden nu är och sniffar i krokarna av vad jag gav för min gamla bil. Detta är dock inte helt rättvist, just eftersom jag har facit på hand om hur mycket jag körde med min gamla och alla dess kostnader. Men ändå, en intressant jämförelse på nytt mot gammalt.

Totalkostnad privatleasing, 1350 mil/år

Promenadseger för V40 får man väl närmast kalla det här va? Just tack vare att det redan i grundpriset faktiskt ingår 4500 mil/36 mån och att det därmed endast är drivmedel och försäkring som kostar mer. Näst ut är återigen Mercedes-Benz A180 CDI som jag från början hade i stort sett helt avskrivit just på grund av en tro om att diesel inte lönar sig med låga miltal. Mellan bensinvarianten av A180 och V40 skiljer det nästan 20 000 kr på tre år vid en körsträcka på omkring 4000 mil. Ouch igen..!

Tecknar man sig för privatleasing helt och hållet utefter plånboken så är det med andra ord inga större tvivel om att Volvo V40 är valet bland dessa fyra alternativ. Nu är jag dock inte enbart en sådan som håller kostnaden som absolut viktigaste punkten, utan jag köper mer bil med hjärta än hjärna. På gott och ont.

Den stora frågan är väl egentligen hur mycket man kör, om man klarar sig med 1000 mil/år eller om man behöver 1500 mil/år att röra sig med? Det påverkar ju relativt mycket på månadskostnaden trots allt. Skall man bestämma sig för tre år framåt i tiden bör man ju dessutom vara ganska säker på sin sak, det blir ju trots allt dryga 5000 kr/året extra i onödan om man inte nyttjar de extra milen.

Det skall även nämnas att två av alternativen, Volvo V40 och BMW 116i just för stunden erbjuder även fri försäkring, vilket gör cirka 3000 kr/året om jag förstår allt rätt. Det är en hel månadskostnad för bilen helt ”gratis” per år. Detta har jag dock inte tagit med i beräkningarna eftersom det är tidsbegränsade erbjudanden under sommaren nu (30/6 för BMW, 31/8 för Volvo).

Givetvis kan jag inte låta bli att jämföra dessa uträkningar med vad kostnaden för att köra bilpool är. Nu råkar det vara rätt huvudvärksframkallande att försöka räkna ordentligt på kostnaden för bilpool, eftersom det kan skilja sig rätt ordentligt på hur man nyttjar bilen under tiden. Som lägst har jag haft en milkostnad på cirka 29 kr/milen och som mest, 202 kr/milen! Detta är möjligt då kostnaden för bilpool baseras både på tid och körsträcka. Så har man bil i några timmar utan att faktiskt köra särskilt långt, så kan det bli ruskigt dyrt sett till milkostnad.

I snitt har jag dock haft en milkostnad på cirka 45 kr/milen med bilpool och helgens äventyr slutade med en milkostnad på 49 kr/milen sett över en helg då. Inte så värst mycket billigare än alternativet med privatleasing ovan alltså! Fördelen med bilpool är dock att alla de dagar du INTE behöver ha bil, inte kör något alls, ja då kostar det dig heller inget alls. Önskar det vore sant för all annan form av bilägande med…

Om jag blivit något klokare utav alla dessa uträkningar? Inte ett skvatt. För övrigt skall det väl sägas att mina uträkningar inte är 110% garanterat korrekta. Bara under den stund det tagit att skriva det här inlägget har jag suttit och svurit rätt friskt över att jag klantat mig på ett eller annat sätt. Men nu bör det stämma. Tror jag.

4 svar

  1. Hej,
    Vet inte om du läser det här eftersom det är ett gammalt inlägg. Men jag hittade din blogg när jag surfade runt för att lära mig mer om bilekonomi och bildelning. Har du några erfarenheter av biltjänster som denna? Jag har försökt att hitta mer info om liknande tjänster där man kan hyra bil i sitt närområde i stället för vanliga hyrbilstjänster. Tycker det låter bra men är lite rädd för vad som kan hända om man krockar eller råkar skada bilen. Kommentera gärna om du har använt en sån tjänst eller vet mer om dom!

    Mvh,
    Anders

    1. Hej Anders!

      Jag läser alla kommentarer, även de som hör till gamla inlägg! 🙂

      Har ingen erfarenhet alls utav den länkade tjänsten och det närmaste jag kommer är väl traditionell bilpool alá Sunfleet, vilket fungerade fint. Där fungerar försäkringar precis så som vid ”vanliga” hyrbilar, d.v.s. lite olika självrisker beroende på vad man väljer att betala för.

      Noterar att de enligt webbsidan har försäkringar via If, så ett förslag kan ju vara att höra av sig till just If och höra vad de har för villkor kring Ridebite och genom detta får du säkert lite mer känsla kring vad de är för företag med.

      Lycka till oavsett!

      1. Tack för ditt svar! Som du skriver så tecknas en helförsäkring genom If när man hyr bil så det känns tryggt. Jag får helt enkelt prova och återkomma! 🙂

        1. Du får hemskt gärna återkoppla efteråt, för att still min nyfikenhet! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.